Markedet for flexleasing af biler er de seneste 3-4 år blevet mere og mere udbredt, og er ikke længere forbeholdt dem, der overvejer at købe en bil på den anden side af millionen, eller eventuelt overvejer at købe en bil til sommerbrug.

Flexleasing er blevet mere udbredt blandt såvel selvstændigt erhvervsdrivende som private, hvilket også har medført, at udbyderne af flexleasing er blevet flere, og at måden at tilbyde flexleasing på, er blevet forskellig.

Flexleasing kan være svært at gennemskue, både i forhold til, hvorledes afgiftsreglerne er sammensat, og i forhold til de priser, man bliver tilbudt fra de forskellige udbydere af flexleasing.

VED FLEXLEASING ”LEJER” MAN NUMMERPLADERNE AF STATEN.

Når man flexleaser en bil, betaler leasingselskabet ikke sædvanlig registreringsafgift på bilen. Er bilen ældre en 3 år betaler leasingselskabet afgift til Staten med 0,5% om måneden af det beløb, der ellers skulle være betalt i registreringsafgift. Derudover betaler leasingselskabet en rente af den resterende registreringsafgift. Er bilen nyere end 3 år, betales der 1% i stedet for 0,5%, hvorfor flexleasing som udgangspunkt er mest rentabelt for biler der er mere end 3 år gamle. At bilen er mere end 3 år gammel medfører også et væsentligt lavere beskatningsgrundlag, dersom leasingtager beskattes af bilen som firmabil.

Man kan med andre ord sige, at leasingselskabet ”lejer” nummerpladerne af Staten, idet bilen, efter endt leasingperiode henstår uden registreringsafgift, og indgår man ikke ny flexleasingaftale, eller betaler den fulde registreringsafgift, kan bilen ikke køre med danske nummerplader. Omkostningen til ”leje” af nummerplader er den væsentligste del af den løbende leasingydelse.

Ud over ”leje” af nummerplader indeholder leasingydelsen en forrentning af leasingselskabets udlæg til, dels betaling af ”leje” af nummerpladerne, og forrentning af købesummen for bilen, hvilken købesum er uden dansk indregistreringsafgift og moms.

Leasingselskaberne giver oftest ingen oplysning om hvilken rente de beregner sig, og renten kan varierer med over 10% fra leasingselskab til leasingselskab.

Et vigtigt forhold man som leasingtager også skal være opmærksom på er, at de flexleasingaftaler oftest er indrettet således, at man som leasingtager er forpligtet til at finde en køber til bilen, når leasingaftalen er ophørt.

Det betyder, at man ikke kun skal betale for ”leje” af nummerpladerne og rente, men at man tillige skal sikre sig, at den pris, der skal betales for bilen, når kontrakten udløber, også svarer til den værdi, som bilen har på det tidspunkt – vel og mærket – uden moms og registreringsafgift.

Ud over leasingydelsen og købsprisen ved endt leasing, er omkostningerne til flexleasingaftalen ofte sammensat af nogle éngangsomkostninger til etablering af leasingaftalen, eventuelt afhentning af bilen i udlandet og klargøring af bil, toldsyn og registrering hos SKAT.

GENNEMSKUELIGHED ER NØGLEN TIL EN GOD AFTALE OM FLEXLEASING.

Overvejer man således at flexlease sin næste bil, er det vigtigt, at man sætter sig grundigt ind i reglerne, således at man i højere grad kan gennemskue de priser man modtager. Vil leasingselskabet ikke oplyse, hvorledes prisen er sammensat, er det, efter min opfattelse oftest et tegn på, at man ikke skal indgå aftale med det pågældende selskab. Den komplekse sammensætning af omkostningerne udnyttes desværre af visse leasingselskaber, hvorfor der er set eksempler på leasingtagere som står tilbage med en bil, som med de samlede omkostninger har kostet meget mere end den var værd på tidspunktet for aftalens indgåelse.

Den seneste nedsættelse af registreringsafgiften til 150% på visse større biler, har i øvrigt samme positive effekt på priserne for flexleasing, idet vurderingen af bilens værdi, inkl. danske registreringsafgift danner grundlag for størrelsen på ”lejen” af nummerpladerne.

Flexleasing er således fortsat et godt alternativ til finansiering af bil, både for erhvervsdrivende og private. Flexleasing er dog ikke pr. definition altid det rigtige valg, hvorfor det er vigtigt at sætte sig ind i reglerne, alternativt sørge for at modtage behørig rådgivning herom, således at man i sit valg af såvel bil, men mindst lige så vigtigt sit valg af leasingselskab, får den bedste løsning.